FacebookMySpace TwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineLinkedinRSS FeedPinterest
Pin It

Mark Zuckerberg, ochudobnený o 31 miliárd dolárov v dôsledku historicky prvého štvrťročného poklesu denných návštevníkov Facebooku, pravdepodobne tento týždeň nájde útechu v podnikaní svojej spoločnosti v oblasti virtuálnej reality. Hoci spoločnosť Facebook (v súčasnosti známa ako Meta) nezverejnila počet používateľov svojej platformy VR Oculus, najnovšie údaje spoločnosti Steam - najväčšieho online distribútora počítačových videohier so 120 miliónmi používateľov mesačne - naznačujú, že podnikanie spoločnosti Meta v oblasti virtuálnej reality (VR) je na čele a rýchlo rastie.

Zariadenia Meta predstavujú 67 % všetkého hardvéru VR používaného na platforme Steam. Druhý najobľúbenejší headset, Valve Index, predstavuje len 14 % z celkového počtu zariadení, za ním nasleduje HTC s 11 % a Microsoft s približne 5 %.

Platforma Steam, ktorú vlastní rovnaká spoločnosť ako Valve Index, pravidelne zverejňuje štatistiky používateľov týkajúce sa typov používaných procesorov a hardvéru. Najnovší prieskum zahŕňa obdobie od augusta 2020 do januára 2022.

Ako spoločnosť Meta získala dominantné postavenie v oblasti VR 

Okrem dominancie náhlavných súprav Oculus Quest a Rift od spoločnosti Meta v službe Steam štúdia okrem iného zaznamenala aj 6,39 % nárast registrovaných používateľov Meta Quest 2 za rovnaké obdobie. Od roku 2020 sa kumulatívny podiel služby Meta na celkovom počte používateľov služby Steam zvýšil o 43 %.

Jedným z hlavných dôvodov výrazného rastu je skutočnosť, že Meta Quest 2, v súčasnosti vedúce zariadenie VR spoločnosti, je mobilné, nepotrebuje počítač a za 299 dolárov je najlacnejším plnohodnotným headsetom VR na trhu.

A hoci Meta môže dobehnúť Microsoft, Google a Snap v oblasti rozšírenej reality (AR), ktorá je v súčasnosti viac obchodným nástrojom ako VR, pričom vedúcu úlohu zohrávajú hry, Zuckerbergovi sa oplatí vsadiť na metavesmír, kde je angažovanosť spotrebiteľov v súčasnosti najvyššia.

Porážka spoločnosti Facebook by mohla byť začiatkom dobývania trhu s VR spoločnosťou Meta

Hoci niektoré nepotvrdené správy tvrdia niečo iné, vedúci oddelenia VR spoločnosti Meta Andrew Bosworth uviedol, že spoločnosť zatiaľ nedosiahla 10 miliónov používateľov VR, takže časť VR je v porovnaní s takmer 3 miliardami návštevníkov Facebooku zanedbateľná.

Postupný pokles počtu denných používateľov Facebooku v porovnaní s nárastom počtu používateľov VR však naznačuje, že dochádza k posunom, ktoré analytici trhu ešte plne nezohľadnili. Aj pokles počtu denných používateľov Facebooku môže byť prehnaný, keďže počet mesačne aktívnych používateľov sa v minulom štvrťroku zvýšil z 2,91 miliardy na 2,912 miliardy.

V minulom roku Meta investovala 10 miliárd dolárov do svojich produktov VR a AR, ktoré vygenerovali len 2,27 miliardy dolárov. Ak Zuckerberg plánuje prilákať na svoju platformu VR 1 miliardu ľudí, táto investícia by mohla spoločnosti zabezpečiť miesto v budúcom metavesmíre.

Nnáhlavná súprava VR Meta Quest 2 vedie v službe Steam

Spoločnosť Valve predstavila aktualizovanú správu o prieskume hardvéru a softvéru služby Steam, ktorá odhaľuje, ktoré komponenty používatelia služby Steam najčastejšie používajú. Meta Quest 2 (predtým Oculus) je najžiadanejší headset pre VR s podielom na trhu približne 46 %.

Podľa analytikov trhu vzrástli celosvetové dodávky náhlavných súprav XR od roku 2020 o 348 % a samotná spoločnosť Meta má takmer tri štvrtiny trhového podielu. Ak chce byť spoločnosť tvárou metavesmíru, musí v tomto raste pokračovať.

Inovácie samozrejme podporuje konkurencia a zdá sa, že spoločnosť HTC nemá v úmysle zostať bokom. Na jar minulého roka spoločnosť predstavila dve nové náhlavné súpravy VR.  Vive Focus 3 má dva displeje s rozlíšením 2,5K, ktoré spolu poskytujú celkové rozlíšenie 5K. Vive Pro 2 zameraný na PC má rovnaké kombinované rozlíšenie 5K, ale s obnovovacou frekvenciou 120 Hz. 

Spoločnosť HTC sa tiež snaží prispieť k podnikaniu ponukou rôznych vývojových riešení pre podnikových zákazníkov. Pomocou aplikácie Vive Sync môžu tímy organizovať tímové stretnutia. 

Napriek globálnej pandémii a nedostatku čipov sa zdá, že obchod s rozšírenou realitou a virtuálnou realitou žije a darí sa mu. Možno sa predsa len objaví meta-verzia, keďže iné spoločnosti, ako napríklad Apple, sa chystajú oznámiť svoje vlastné riešenia XR.