
Virtuálna, rozšírená a zmiešaná realita - o čom hovoríme? Videohry, aplikácie, marketingové nástroje... Nové technológie virtuálnej simulácie sú dnes na perách všetkých a zdá sa, že ich využitie nepozná hranice. A predsa, keď príde na rozlišovanie medzi virtuálnou, rozšírenou a zmiešanou realitou, nuž... povedzme si úprimne, nie sme si v tejto otázke až takí istí.

Okuliare pre virtuálnu realitu (VR) a rozšírenú realitu (AR) už nie sú v medicíne žiadnou raritou - od školení pre študentov medicíny až po diagnostiku očí pacientov. Zdravotnícke orgány čoraz častejšie povoľujú rôzne nové oblasti použitia okuliarov a o nový trh prejavujú záujem aj investori: v rokoch 2021 až 2026 sa očakáva jeho ročný rast o 35 % a do konca tohto obdobia sa tak vyšplhá na viac ako 40 miliárd USD. Do akej miery sa však okuliare VR dajú skutočne využiť v medicíne?

Virtuálna realita sa už využíva v mnohých odvetviach. Technológia VR umožňuje virtuálne simulovať operácie a pracovať so strachom pacientov. VR a AR nachádzajú čoraz viac nových aplikácií v medicíne a my sa môžeme tešiť na to, ako v budúcnosti ovplyvnia náš systém zdravotnej starostlivosti. Mohla by virtuálna realita priniesť revolúciu v medicíne? Bude naša návšteva u lekára alebo pobyt v nemocnici v blízkej budúcnosti vyzerať úplne inak ako dnes?

Vízia Marka Zuckerberga o Metaverse by sa mala dostať do obehu: Ľudia by preto mali mať možnosť vyskúšať si jej hardvér v klasických obchodoch, aby si ho mohli vyskúšať. Prvý "metaobchod" sa čoskoro otvorí v Kalifornii. Facebook bol minulosťou, Metaverse je prítomnosťou - taký je plán Marka Zuckerberga. Je to jeden z dôvodov, prečo vlani na jeseň premenoval svoju spoločnosť z Facebook Inc. na Meta. Jeho plán stavia všetko na jednu kartu a dokonca poriadne vyburcuje aj jeho zamestnancov. V správe Business Insider sa píše, že generálny riaditeľ je myšlienkou svojho Metaverse a jeho realizáciou doslova posadnutý.

Spoločnosť Sony nedávno podala patent na technológiu, ktorá sa bude používať v systéme PlayStation VR2. Nová technológia kombinuje sledovanie pohľadu a strojové učenie. Mohlo by to znamenať revolúciu v hraní VR. Je táto technológia sledovania pohľadu budúcnosťou virtuálnej reality? PlayStation VR2 je projekt virtuálnej reality od spoločnosti Sony . Ide o náhlavnú súpravu pre virtuálnu realitu, ktorá by podľa spoločnosti Sony mala priniesť novú generáciu virtuálnej reality. V súčasnosti prebieha konanie o patente opisujúcom novú technológiu, ktorá sa bude používať v systéme VR2.

Zariadenia na pohlcovanie virtuálnej reality existujú už dlho. Napriek tomu sa ich použitie počas väčšiny ich histórie obmedzovalo najmä na herný sektor. Virtuálna realita (VR) a jej ešte úchvatnejšia alternatíva, rozšírená realita (AR), si už niekoľko rokov pomaly razia cestu do oblasti medicíny. Ale až rok 2021 priniesol prelom a uvoľnil záplavu AR a VR do tohto sektora.

Tieto vylepšenia umožnia sledovať pohyby rúk bez ovládača. Nová koncepcia využívajúca počítačové videnie a strojové učenie údajne zlepší presnosť rozpoznávania prekrývajúcich sa alebo pohybujúcich sa rúk, ako aj určitých gest. Meta bola prvá spoločnosť, ktorá koncom roka 2019 predstavila funkciu sledovania rúk bez ovládača vo svojom pôvodnom zariadení Quest, ktorá zostala "pilotnou" možnosťou až do konca roka 2020, po ktorom vývojári začali povoľovať používanie novej funkcie vo svojich aplikáciách.

Inovatívny vývoj a vedecké riešenia nám neustále poskytujú čoraz viac príležitostí na kreatívne formovanie novej, dynamickej formy podnikania a transformáciu existujúcich. Technológie VR neovplyvňujú len formovanie priemyslu alebo oblasti výskumu. Majú potenciál ovplyvniť všetky aspekty modernej spoločnosti, od medicíny až po lety do vesmíru. Používatelia smartfónov už dlho používajú technológiu rozšírenej reality, napríklad skenujú texty, prekladajú ich v prekladači, prezerajú si virtuálne modely výstav v múzeách, používajú masky a animácie na sociálnych sieťach atď.