FacebookMySpace TwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineLinkedinRSS FeedPinterest
Pin It

Zariadenia na pohlcovanie virtuálnej reality existujú už dlho. Napriek tomu sa ich použitie počas väčšiny ich histórie obmedzovalo najmä na herný sektor. Virtuálna realita (VR) a jej ešte úchvatnejšia alternatíva, rozšírená realita (AR), si už niekoľko rokov pomaly razia cestu do oblasti medicíny. Ale až rok 2021 priniesol prelom a uvoľnil záplavu AR a VR do tohto sektora.

Pandémia COVID-19 dala virtualizácii nový význam. Uplynulý rok naznačil zásadný zlom, keď sa mnohé z týchto zdanlivo futuristických zdravotníckych technológií konečne stali skutočnosťou. Predpokladajme, že rok 2021 bol rokom, keď si imerzívne technológie nakoniec našli cestu do zdravotníctva. V tom prípade dáva zmysel, že rok 2022 bude zo svojej strany rokom, keď pacienti, dodávatelia a vývojári technológií konečne začnú využívať silné stránky AR a VR.

Podľa najnovšej správy o prieskume trhu v rokoch 2021 - 2026 bude trh VR v zdravotníctve rásť približne o 35 % ročne a do roku 2026 sa zvýši na viac ako 40 miliárd USD. Táto suma je oveľa vyššia ako chudobných 2,7 miliardy dolárov, ktoré si VR v medicíne požičala v roku 2020.

V detskej mysli sa z bežných rutinných predmetov môže stať čokoľvek: veľký kartónový kontajner môže byť raketou a drevený kváder môže byť lietadlom. Hoci táto hra s predstavivosťou môže byť príjemná, má aj zásadnú funkciu pri duševnom raste. Tvorivá sloboda umožňuje rast sociálnych zručností a slovnej zásoby, ako aj "teórie mysle" - schopnosti rozpoznať naše vyjadrovacie podmienky a pochopiť, že iné osoby vidia veci inak ako my. Tento druh hry sa v živote človeka zvyčajne začína približne v 18 mesiacoch a vrchol aktívneho používania dosahuje medzi štvrtým a siedmym rokom života. U detí s autizmom alebo Aspergerovým syndrómom sú však šance na účasť na hraní tohto druhu činnosti výrazne znížené.

Pre stavy autizmu sú charakteristické komplikácie pri rozvíjaní sociálnych väzieb a komunikačných kompetencií. Problém izolácie imaginárnej hry je jedným zo štandardov používaných pri stanovení diagnózy. V súčasnosti sa na podporu detí s autizmom alebo Aspergerovým syndrómom pri vytváraní takejto hry používajú rôzne intervenčné scenáre, ktoré vykazujú rôznu účinnosť. Experimentátori z Cambridgeskej univerzity vytvorili posilnený postup na podporu detí s autizmom pri prežívaní simulácie hry vizuálne príťažlivejším a expresívnejším spôsobom.

Výhodou fungovania rozšírenej reality je, že môže týmto deťom pomôcť pri začleňovaní toho, čo zistia z počítačového postupu, do ich vlastnej existencie. AR je teda akýmsi rozšírením sveta. Pre deti bude bezbolestnejšie preniesť ich herné zážitky do reality.

Spoločnosť XRHealth sa podelila aj o svoj vývoj v otázke podpory mládeže s autizmom. Ich technológia je zameraná predovšetkým na odstránenie následkov autizmu: od stresu a úzkosti až po vývoj pamäte a koordinácie.

VR sedenia môžu prebiehať v skupinách aj individuálne. Proces terapie prebieha v prístupnom prostredí, takže zvyčajne nevznikajú problémy s dodržiavaním liečebného plánu. Technika zároveň monitoruje činnosť pacienta a terapeuta. Odovzdáva všetky potrebné informácie o priebehu vykonanej práce.

Len v USA má viac ako 2 % dospelých osôb určitú fázu poruchy autistického spektra. Podľa niektorých odhadov sa ich počet z roka na rok zvyšuje. Preto má technológia XRHealth a jej podobné technológie obrovské perspektívy rozvoja vďaka svojej finančnej dostupnosti a univerzálnosti pri poskytovaní terapie.