Zariadenia na pohlcovanie virtuálnej reality existujú už dlho. Napriek tomu sa ich použitie počas väčšiny ich histórie obmedzovalo najmä na herný sektor. Virtuálna realita (VR) a jej ešte úchvatnejšia alternatíva, rozšírená realita (AR), si už niekoľko rokov pomaly razia cestu do oblasti medicíny. Ale až rok 2021 priniesol prelom a uvoľnil záplavu AR a VR do tohto sektora.
Pandémia COVID-19 dala virtualizácii nový význam. Uplynulý rok naznačil zásadný zlom, keď sa mnohé z týchto zdanlivo futuristických zdravotníckych technológií konečne stali skutočnosťou. Predpokladajme, že rok 2021 bol rokom, keď si imerzívne technológie nakoniec našli cestu do zdravotníctva. V tom prípade dáva zmysel, že rok 2022 bude zo svojej strany rokom, keď pacienti, dodávatelia a vývojári technológií konečne začnú využívať silné stránky AR a VR.
Podľa najnovšej správy o prieskume trhu v rokoch 2021 - 2026 bude trh VR v zdravotníctve rásť približne o 35 % ročne a do roku 2026 sa zvýši na viac ako 40 miliárd USD. Táto suma je oveľa vyššia ako chudobných 2,7 miliardy dolárov, ktoré si VR v medicíne požičala v roku 2020.
V detskej mysli sa z bežných rutinných predmetov môže stať čokoľvek: veľký kartónový kontajner môže byť raketou a drevený kváder môže byť lietadlom. Hoci táto hra s predstavivosťou môže byť príjemná, má aj zásadnú funkciu pri duševnom raste. Tvorivá sloboda umožňuje rast sociálnych zručností a slovnej zásoby, ako aj "teórie mysle" - schopnosti rozpoznať naše vyjadrovacie podmienky a pochopiť, že iné osoby vidia veci inak ako my. Tento druh hry sa v živote človeka zvyčajne začína približne v 18 mesiacoch a vrchol aktívneho používania dosahuje medzi štvrtým a siedmym rokom života. U detí s autizmom alebo Aspergerovým syndrómom sú však šance na účasť na hraní tohto druhu činnosti výrazne znížené.
Pre stavy autizmu sú charakteristické komplikácie pri rozvíjaní sociálnych väzieb a komunikačných kompetencií. Problém izolácie imaginárnej hry je jedným zo štandardov používaných pri stanovení diagnózy. V súčasnosti sa na podporu detí s autizmom alebo Aspergerovým syndrómom pri vytváraní takejto hry používajú rôzne intervenčné scenáre, ktoré vykazujú rôznu účinnosť. Experimentátori z Cambridgeskej univerzity vytvorili posilnený postup na podporu detí s autizmom pri prežívaní simulácie hry vizuálne príťažlivejším a expresívnejším spôsobom.
Výhodou fungovania rozšírenej reality je, že môže týmto deťom pomôcť pri začleňovaní toho, čo zistia z počítačového postupu, do ich vlastnej existencie. AR je teda akýmsi rozšírením sveta. Pre deti bude bezbolestnejšie preniesť ich herné zážitky do reality.
Spoločnosť XRHealth sa podelila aj o svoj vývoj v otázke podpory mládeže s autizmom. Ich technológia je zameraná predovšetkým na odstránenie následkov autizmu: od stresu a úzkosti až po vývoj pamäte a koordinácie.
VR sedenia môžu prebiehať v skupinách aj individuálne. Proces terapie prebieha v prístupnom prostredí, takže zvyčajne nevznikajú problémy s dodržiavaním liečebného plánu. Technika zároveň monitoruje činnosť pacienta a terapeuta. Odovzdáva všetky potrebné informácie o priebehu vykonanej práce.
Len v USA má viac ako 2 % dospelých osôb určitú fázu poruchy autistického spektra. Podľa niektorých odhadov sa ich počet z roka na rok zvyšuje. Preto má technológia XRHealth a jej podobné technológie obrovské perspektívy rozvoja vďaka svojej finančnej dostupnosti a univerzálnosti pri poskytovaní terapie.